Het Nederlandse gezondheidszorgsysteem staat, net als in andere landen, onder druk door kosten en personeelstekorten. Het aanmoedigen van patiënten om hun gezondheid zelf te beheren en op andere manieren passende zorg te zoeken, kan helpen om de druk op het gezondheidszorgsysteem te verminderen.
Dit betekent dat zelfredzaamheid van patiënten steeds belangrijker wordt en patiënten meer controle krijgen over hun zorgtraject. Een automatisch gevolg hiervan is dat zorgorganisaties digitale oplossingen omarmen als een geneesmiddel. Maar zoals bij alle geneesmiddelen komen ze niet zonder risico's en bijwerkingen. Namens De Voorhoede bieden wij een duidelijke bijsluiter aan om het juiste gebruik van digitale producten te ondersteunen.
Bijsluiter: informatie voor het managementteam
Lees deze bijsluiter zorgvuldig door.
- Wat staat er in deze bijsluiter?
- Wat is een digitaal product en waarom gebruik je het?
- Hoe gebruik je een digitaal product?
- Mogelijke bijwerkingen
- Risico's van het gebruik van een digitaal product
- Hoe houd je je digitale product gezond?
1. Wat is een digitaal product en waarom zou je het gebruiken?
Een voorbeeld van een digitaal product is een chatbot, dashboard, app of portaal. Deze producten geven patiënten toegang tot hun persoonlijke gezondheidsinformatie, het biedt de mogelijkheid om hun voortgang bij te houden en op afstand te communiceren met zorgverleners.
Bijdragen aan betere gezondheidsresultaten
Geïnformeerde en betrokken patiënten dragen bij aan betere gezondheidsresultaten, dat wordt door steeds meer mensen en organisaties erkend. Patiënten die actief deelnemen aan hun behandel keuzes zijn vaak gemotiveerder om zich aan behandelplannen te houden en positieve levensstijl veranderingen door te voeren. Digitale tools voorzien patiënten van gepersonaliseerde informatie, middelen en mogelijkheden om hun voortgang bij te houden. Van medicijn herinneringen tot voedingsaanbevelingen.
Voor het afspelen van deze video is het delen van informatie met YouTube vereist.
https://www.youtube.com/watch?v=ngdwlb4UWVkBetrokkenheid en verbinding met patiënten
Digitale oplossingen bieden zorginstellingen een krachtig middel om patiënten te betrekken en te verbinden. Patiëntenportalen, mobiele apps en e-health platforms stellen patiënten in staat om toegang te krijgen tot hun medische dossiers, afspraken te maken en op afstand te communiceren met zorgverleners. Dit verhoogt niet alleen het gemak, maar stelt patiënten ook in staat een actieve rol te spelen in hun zorgtraject.
Automatiseren om kosten te verlagen
Administratieve taken kunnen vaak tijdrovend en arbeidsintensief zijn. Digitale oplossingen kunnen afsprakenplanning, facturering en registratieprocessen automatiseren, waardoor waardevolle tijd vrijkomt voor zorgprofessionals om zich te richten op het leveren van kwaliteitszorg. Deze efficiëntieslag leidt tot lagere administratieve kosten en verhoogde patiënttevredenheid.
2. Hoe gebruik je een digitaal product?
Het digitale product kan worden geïntegreerd en verbonden met uw huidige producten. Hiervoor gebruiken we een API (Application Programming Interface). We gebruiken dit losstaande softwarecomponent om informatie uit te wisselen tussen bestaande producten en jouw nieuwe digitale product. Een bestaande koppeling is niet noodzakelijk, wat betekent dat er geen beperkingen zijn voor jouw nieuwe digitale product. Als voorbeeld: dankzij de API communiceert jouw administratie of behandelplan software eenvoudig met jouw gloednieuwe chatbot of worden weergegeven in een dashboard.
Voor het afspelen van deze video is het delen van informatie met YouTube vereist.
https://www.youtube.com/watch?v=c-UTOSiTzI03. Mogelijke bijwerkingen
Patiënten en professionals vertrouwen en rekenen op een goed werkend digitaal product. Dit betekent dat uw product altijd up-to-date moet zijn. Bugs en fouten kunnen optreden bij het gebruik van een digitaal product. Om deze bijwerkingen te voorkomen, voeren we tests uit met echte gebruikers. We schrijven ook tests die gebruikersinteracties simuleren, om bugs en fouten van tevoren op te sporen. Voor bugs en fouten die toch door de controle heen glippen, hebben we een support systeem waardoor we ze zo snel mogelijk opvangen. Meestal zijn deze bijwerkingen niet schadelijk en worden ze binnen een passende tijd verholpen door een van onze development experts.
4. Risico's van het gebruik van een digitaal product
Het gebruik van digitale producten brengt risico's met zich mee. We hebben de belangrijkste risico's opgenomen in deze bijsluiter.
Het belang van de zorgprofessional vergeten
Hoewel zelfredzaamheid via een digitaal product in de gezondheidszorg voordelen heeft, is het belangrijk om een balans te vinden. Sommige patiënten hebben mogelijk meer begeleiding en ondersteuning nodig, vooral degenen met complexe of chronische aandoeningen. Zorgprofessionals spelen een belangrijke rol bij het begeleiden van patiënten in de digitale transitie. Daarnaast is het hun taak om te zorgen dat patiënten toegang hebben tot accurate en betrouwbare gezondheidsinformatie.
Privacy van de patiënt
Behandel persoonlijke gegevens altijd met zorg. De privacy van de patiënt is uiterst belangrijk. Sla patiëntgegevens veilig op en beveilig communicatiekanalen met een wachtwoord en 2-staps verificatie. Dit bevordert het vertrouwen tussen patiënten en zorgverleners. Een gebrek aan privacy kan leiden tot wantrouwen en uiteindelijk het veranderen van zorgverlener.
Toegankelijkheid van het product
Het waarborgen dat zorgtoepassingen en digitale tools toegankelijk zijn voor iedereen (ook met beperkingen) is niet alleen een kwestie van naleving, maar ook een fundamentele ethische overweging. Naarmate mensen ouder worden, nemen fysieke en mentale beperkingen toe in hun gezondheid. Een relatief hoog percentage van deze mensen heeft professionele zorg nodig.
Gebrek aan toegankelijkheid in de digitale gezondheidszorg kan leiden tot slechtere zorgverlening. Dit gebeurt wanneer mensen niet effectief kunnen communiceren met hun zorgverlener, geen toegang hebben tot gezondheidsinformatie of geen weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Door toegankelijkheid prioriteit te geven, kan de gezondheidsindustrie kloven in de zorgverlening overbruggen, de resultaten voor de patiënt verbeteren en inclusiviteit bevorderen in een steeds meer gedigitaliseerd gezondheidslandschap.
5. Hoe houd je je digitaal product gezond?
Het gezond houden van je digitale product is een doorgaand proces dat voortdurend je inzet vraagt in de altijd veranderende wereld van technologie. Software is altijd een work in progress. Om de gezondheid ervan te waarborgen, zijn continu testen en ontwikkeling belangrijk. Dit is een proces van itereren, ontwerpen en testen om je aan te passen aan veranderende gebruikersbehoeften en markteisen. Regelmatige updates zijn essentieel om kwetsbaarheden aan te pakken, functies te verbeteren en prestaties te verbeteren.
Strategen voor digitale gezondheidszorg
Externe expertise kan een belangrijke rol spelen bij het vinden van het kernprobleem en de perfecte oplossing voor jouw digitale ehealth product.
Bij De Voorhoede helpen we je met jouw digitale langetermijnstrategie, actieplannen voor toekomstige productfunctionaliteiten, het beheren van softwarearchitectuur en het daadwerkelijk creëren van jouw digitale product. Samen zorgen we ervoor dat jouw digitale product robuust blijft en aansluit bij de eisen van de gezondheidsbranche.
Wil je binnen jouw organisatie de administratie verminderen, de efficiëntie verhogen en/of de toegankelijkheid van jouw gezondheidsproduct optimaliseren? Plan een Inventory Workshop met onze digitale strategen om te ontdekken hoe jij jouw digitale product kunt verbeteren of creëren.
Gerelateerde blog posts
De toekomst van front-end: vervangbaar, ontoereikend of innovatief?
Door JasperFull-stack Front-end
Door Jasper- Door Jasper